Sök:

Sökresultat:

1234 Uppsatser om Lćng sikt - Sida 1 av 83

"Det som inte dödar stÀrker" : Tidsperspektivets betydelse för effekter av att kÀnna empati

En tidigare studie har visat att negativa effekter av att kÀnna empati Àr övervÀgande pÄ kort sikt medan positiva effekter Àr övervÀgande pÄ lÄng sikt, gÀllande psykiatripersonal. Med den aktuella studien avsÄgs att undersöka huruvida liknande tendenser finns hos en generell population. 253 högskolestudenter deltog, och i en mellangruppsdesign besvarade hÀlften en enkÀt belysande upplevelser pÄ kort sikt medan den andra hÀlften besvarade en likadan enkÀt belysande upplevelser pÄ lÄng sikt. Resultatet visade att empati har olika effekter beroende pÄ tidsperspektivet Àven för mÀnniskor generellt, i form av mer positiva effekter pÄ lÄng sikt. Denna effekt Äterfanns bland sÄvÀl kvinnor som mÀn, och bland yngre sÄvÀl som Àldre.

Oljeprisets inverkan pÄ oljerelaterade aktier

I denna studie undersöker vi vad som pÄverkar oljeaktier och oljeservice aktier. Vi har valt ut fem aktier med varierad storlek frÄn varje bransch, pÄ den amerikanska börsen.Vi anvÀnde oss av en multipel regressionsanalys för att komma fram till vilket av oljepriset och Dow Jones index som pÄverkade aktierna mest. Vi analyserade effekterna bÄde pÄ kort och pÄ lÄng sikt.Studiens resultat visade att pÄ kort sikt pÄverkade oljepriset och Dow Jones index aktierna ungefÀr lika mycket, men pÄ lÄng sikt var det bara oljepriset som hade en inverkan..

Outsourcing- en balans mellan effektivitet och lÀrande

VÄrt syfte Àr att diskutera hur outsourcing av ettföretags HR-avdelning, som genomförs för att leda till effektivitet pÄ kort sikt kan pÄverka företagets lÀrande pÄ lÄng sikt. Kortsiktiga effektivitetsvinster i samband med outsourcing stör det lÄngsiktiga lÀrandets förutsÀttningar att skapa varaktiga konkurrensfördelar för företaget..

Penningpolitiska förvÀntningar : en empirisk studie av enkÀtundersökningar och FRA-kontrakt

I denna uppsats jÀmför vi reporÀntan mot marknadens förvÀntningar pÄ den framtida reporÀntan med hjÀlp av enkÀtundersökningar och handlade terminskontrakt, FRA-kontrakt.Vi baserar vÄra modeller pÄ ekonomiska teorier, förvÀntningshypotesen, och antaganden som vi applicerar pÄ vÄr statistiska analys. Med regressionsanalys försöker vi utröna vilken av metoderna som förklarar reporÀntan pÄ 3-, 12- och 24 mÄnaders sikt. Vi jÀmför ocksÄ modellernas prognosförmÄga för de olika tidshorisonterna. Det vi slutligen kommer fram till Àr att bÄda metoderna förklarar reporÀntan bra pÄ tre mÄnaders sikt. PÄ lÀngre sikt tenderar marknaden att överskatta sina förvÀntningar om reporÀntan och investerare kommer att krÀva en riskpremie.

Svenska Börsintroduktioner : En studie av avkastningen pÄ Private Equity-noterade bolag

I den ha?r uppsatsen analyseras avkastningen pa? bo?rsintroduktioner genomfo?rda av Private Equity-firmor pa? den svenska marknaden under perioden 1993-2011. Studien underso?ker huruvida bo?rsintroduktioner genomfo?rda av Private Equity genererar en abnormal avkastning relativt bo?rsintroduktioner som genomfo?rts av icke Private Equity, sammanlagt 97 bo?rsintroduktioner. Ba?da urvalsgrupperna relateras gentemot ja?mfo?relseindex i form av kontrollfirmor pa? kort och la?ng sikt.

Utbudet av skogsbrÀnslen pÄ medellÄng sikt

De senaste tvÄ decennierna har uppvisat ett kraftigt ökat intresse för skogsrÄvaran som energikÀlla i Sverige. En fortsatt stark tillvÀxt av skogsbrÀnslen anses Àven utgöra en förutsÀttning för att uppnÄ existerande miljöpolitiska mÄl. Denna uppsats undersöker det ekonomiska utbudet av skogsbrÀnslen frÄn den svenska skogsindustrin pÄ medellÄng sikt. Detta utförs genom en modell som estimerar marginalkostnadskurvor för ett antal olika skogsbrÀnslen. Vidare analyseras modellen i syfte att utröna eventuella möjligheter till förbÀttring av densamma..

"BÀttre dÄligt minne Àn dÄliga minnen" : Empatins avtagande effekter över tid.

Studiens syfte var att utifrÄn tidigare forskning (Hallén, 2007, 2008) undersöka konsekvenser av att kÀnna empati. Genom en faktoriell inomgruppsdesign (2x2) besvarade 51 frisörer en enkÀt om hur de pÄverkas pÄ kort och lÄng sikt av att kÀnna empati med sina kunder. Resultaten visade att empati med nÄgon som mÄr dÄligt upplevdes leda till betydligt mer negativa effekter Àn empati med nÄgon som mÄr bra, pÄ bÄde kort och lÄng sikt. Vidare upplevdes effekterna som mer intensiva pÄ kort sikt Àn pÄ lÄng, oavsett om individen man empatiserat med mÄtt dÄligt eller bra. En tÀnkbar förklaring till skillnaden över tid Àr att de emotioner vi specifikt erfar genom andra avtar pÄ samma sÀtt sÄsom minnen av egna emotioner gör generellt..

En jÀmförelse mellan AffÀrsvÀrldens och Veckans AffÀrers köprekommendationer

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det gÄr att pÄvisa att aktierekommendationerna frÄn Veckans AffÀrer och AffÀrsvÀrlden ger nÄgon effekt pÄ de rekommenderade företagens aktiekurser. Om det skulle visa sig att pÄverkan sker, har vi för avsikt att nÀrmare undersöka vilken av tidningarna som ger störst inverkan pÄ aktiekursen. Vidare kommer vi att undersöka utfallet pÄ tidningarnas aktierekommendationer pÄ lÀngre sikt genom att jÀmföra med AffÀrsvÀrldens generalindex pÄ 6 respektive 12 mÄnaders sikt. Metod: Undersökningen genomförs i en eventstudie med hjÀlp av marknadsmodellen. De tidningar, vars köprekommendationer studeras, Àr AffÀrsvÀrlden och Veckans AffÀrer.

Lönsamhetsanalys och PrissÀttningskalkyler i Bemanningsföretaget AB

Produktkalkyler anvÀnds som beslutsunderlag för beslut pÄ bÄde kort och lÄng sikt. LÄngsiktiga beslut handlar om lÄngsiktig lönsamhet och vilka produkter man ska tillverka samt till vilket pris de ska sÀljas pÄ lÄng sikt. Kortsiktiga beslut tas beroende pÄ lönsamhet pÄ kort sikt eller vilken produktmix som ska tillverkas pÄ kortare sikt. Det finns ett flertal olika metoder för produktkalkylering och de tvÄ vanligast förekommande kalkylerna Àr av sjÀlvkostnads- och bidragstyp.Bemanningsföretaget AB, med verksamhet inom verkstad, industri och lager har under de senaste Ären prÀglats av en stark utveckling. Lönsamhetsanalyser och liknande har dock hela tiden varit eftersatta varför man har velat utreda hur lönsamheten bland kunder och verksamhetsomrÄden egentligen ser ut.

Pass ? Througheffekten i svenska importpriser : en empirisk studie

I den hÀr uppsatsen har jag undersökt hur pass-through effekten har förÀndrats i svenska importpriser pÄ aggregerad nivÄ och i sju olika industrier. Pass-through effekten definieras som den procentuella förÀndringen i ett pris som kan hÀrledas till en enprocentig vÀxelkursförÀndring. Jag har anvÀnt rullande regressioner pÄ tvÄ olika modeller för att estimera förÀndringar över tidsperioden 1980 ? 2003. Resultaten visar en nedgÄng i pass-through effekten i flertalet industrier bÄde pÄ kort och lÄng sikt.

Sarbanes-Oxley Act : - kostnad och nytta för svenska företag

Sarbanes-Oxley Act of 2002 (SOX) uppkom efter en rad redovisningsskandaler i USA. Lagen tillkom för att ÄterstÀlla investerarnas förtroende och att kunna garantera att de finansiella rapporter som lÀmnas ut till aktiemarknaden innehÄller en rÀttvisande bild av bolagets stÀllning och resultat. Lagen pÄverkar alla svenska företag som Àr noterade pÄ den amerikanska börsen eller handlar med vÀrdepapper pÄ den amerikanska marknaden. Det pÄstÄs att företag har drabbats av mycket höga kostnader för att tillÀmpa lagen. Vi har i denna uppsats valt att se pÄ dessa kostnader och Àven om SOX kan bidraga med nÄgon nytta.

Belöningar ur motivationssynpunkt? ? Icke monetÀra belöningar vs. MonetÀra belöningar

Undersöka vilka olika motivationsfaktorer och belöningar Ă€r motiverande för medarbetare samt vilka belöningar Ă€r motiverande pĂ„ kort och lĂ„ngt sikt. Även undersöka hur medarbetare förhĂ„ller sig till belöningssystem Metod: Jag har anvĂ€nt kvantitativ metod bestĂ„ende av enkĂ€ter. Data jag samlat in, kodades om till siffror och sedan redogjordes med hjĂ€lp av olika typer av diagram och tabeller, vilket blev grunden för min analys. Slutsats: Att ha bra kontakt med sina medarbetare och chefer, att fĂ„ ta eget ansvar, utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter, att fĂ„ feedback och beröm samt att fĂ„ högre lön Ă€r de mest motiverande belöningarna. Utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter Ă€r mest motiverande pĂ„ lĂ„ngt sikt medan de övriga nĂ€mnda belöningarna Ă€r mest motiverande bĂ„de pĂ„ kort och lĂ„ngt sikt.

Belöningar ur motivationssynpunkt? ? Icke monetÀra belöningar vs. MonetÀra belöningar

Undersöka vilka olika motivationsfaktorer och belöningar Ă€r motiverande för medarbetare samt vilka belöningar Ă€r motiverande pĂ„ kort och lĂ„ngt sikt. Även undersöka hur medarbetare förhĂ„ller sig till belöningssystem Metod: Jag har anvĂ€nt kvantitativ metod bestĂ„ende av enkĂ€ter. Data jag samlat in, kodades om till siffror och sedan redogjordes med hjĂ€lp av olika typer av diagram och tabeller, vilket blev grunden för min analys. Slutsats: Att ha bra kontakt med sina medarbetare och chefer, att fĂ„ ta eget ansvar, utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter, att fĂ„ feedback och beröm samt att fĂ„ högre lön Ă€r de mest motiverande belöningarna. Utvecklingsmöjligheter/utbildningsmöjligheter Ă€r mest motiverande pĂ„ lĂ„ngt sikt medan de övriga nĂ€mnda belöningarna Ă€r mest motiverande bĂ„de pĂ„ kort och lĂ„ngt sikt. AnstĂ€llda upplever en skillnad hos de bĂ„da belöningssystemen, monetĂ€rt anses vara orĂ€ttvist medan icke monetĂ€rt anses vara rĂ€ttvist.

Hur uppnÄs framgÄng pÄ lÄng sikt med varumÀrkesutvidgningar? : En fallstudie av Hennes & Mauritz

Sammanfattning ? ?Hur uppnÄs framgÄng pÄ lÄng sikt med varumÀrkesutvidgningar??FrÄgestÀllning: - Hur kan Hennes & Mauritz's varumÀrkesutvidgning studeras och beskrivas för att ett företag inom klÀdbranschen ska kunna ta del av denna information och lyckas utvidga framgÄngsrikt pÄ lÄng sikt?- Hur stÀller sig konsumenter mot utökningar av ett varumÀrke?Syfte:         Syftet med denna uppsats Àr att studera varumÀrkesutvidgning ur ett lÄngsiktigt perspektiv genom att analysera företaget Hennes & Mauritz. Detta genom att undersöka skillnader mellan det företaget vill förmedla med sina varumÀrkesutvidgningar och hur konsumenterna upplever det. Dessutom Àr syftet att ge rekommendationer till vad företag inom klÀdbranschen bör tÀnka pÄ vid planer pÄ vidareutvidgningar, samt att ge förslag pÄ hur Àven H&M kan stÀrka sina vidareutvidgningar.Metod:         Uppsatsen Àr en kombination av kvalitativ och kvantitativ studie    dÀr all empirisk material har arbetats samman med teoretiskt ramverk. Teorin behandlar varumÀrken och hur den Àr uppbyggd, samt varumÀrkesutvidgning med ett fokus pÄ framgÄngsfaktorer.

Total Risk Classification

Ett företag med ett flertal leverantörer mÄste pÄ sikt vÀlja ut vilka leverantörer man önskar arbeta aktivt/passivt med. För att kunna göra detta krÀvs att man tar fram konkurrenskraftiga leverantörsstrategier som bygger pÄ vÀlgenomtÀnkta beslut. Dessa beslut mÄste ta hÀnsyn till inköpets totala risk för leverantör och komponent. Den totala risken Àr oftast vÀldigt specifik för varje företag och bygger pÄ ett flertal olika parametrar. Författarna ger i denna uppsats förslag pÄ tre parametrar som kan hjÀlpa företag att ta fram effektiva leverantörsstrategier.

1 NĂ€sta sida ->